Πέμπτη, Μαΐου 09, 2013

Νερό, λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια, απορρίμματα θέλουν οι κατασκευαστές

Του Νικου Χ. Ρουσανογλου
Νέο «κύμα» διεύρυνσης δραστηριοτήτων βρίσκεται προ των πυλών για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, στην προσπάθεια που καταβάλλουν να απεξαρτηθούν από την εκάστοτε «πίτα» των δημοσίων έργων. Αφορμή έχουν σταθεί οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την παραχώρηση της διαχείρισης μιας σειράς από δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια και οι εταιρείες ύδρευσης (ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ), όπως επίσης και η ανάπτυξη του κλάδου της διαχείρισης απορριμμάτων, που ανέκαθεν βρισκόταν στο «στόχαστρο» των μεγάλων ομίλων.
Η αρχή της επέκτασης των κατασκευαστικών εταιρειών σε νέα πεδία, είχε γίνει κατά τη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας, όταν οι κατασκευαστικές εταιρείες πραγματοποίησαν στροφή σε κλάδους που δεν εντάσσονται στον πυρήνα των δραστηριοτήτων τους, ακολουθώντας το παράδειγμα των μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων.
Πέραν των κατασκευαστικών αγορών του εξωτερικού, οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες στράφηκαν σταδιακά στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά έργα), ενώ επωφελήθηκαν και από την εισαγωγή του μοντέλου της παραχώρησης εκμετάλλευσης και στους οδικούς άξονες, που τους προσέφερε σταθερή ροή εσόδων και συνέβαλε καθοριστικά στην επιβίωσή τους κατά την τελευταία τριετία κάθετης πτώσης της παραγωγής δημοσίων έργων.
Σήμερα, έχοντας ως στόχο την εξασφάλιση νέων εσόδων σε σταθερή βάση, ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις της αγοράς δημοσίων έργων, οι μεγάλοι όμιλοι στρέφονται στη διεκδίκηση των δικτύων ύδρευσης Αθήνας και Θεσσαλονίκης, την παραχώρηση λιμανιών, μαρινών και αεροδρομίων, αλλά και τη διαχείριση απορριμμάτων, όπου οι διαγωνισμοί, ιδίως για τις μεγάλες μονάδες της Αττικής βρίσκονται σε εξέλιξη. Για τον σκοπό αυτό, οι ελληνικοί όμιλοι, που δεν διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνογνωσία έχουν προχωρήσει σε σημαντικές συμμαχίες με μεγάλους ομίλους του εξωτερικού.
Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό για την ΕΥΑΘ, η μεν Ελλάκτωρ έχει συμμαχήσει με τον γαλλικό όμιλο της Suez, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο διαχειριστή δικτύων ύδρευσης παγκοσμίως, η δε ΓΕΚ Τέρνα έχει συνάψει συμμαχία με τον όμιλο Αποστολόπουλου (Ιατρικό Κέντρο κ.τ.λ.) και την ισραηλινή Mekorot (η κρατική εταιρεία διαχείρισης υδάτων του Ισραήλ). Ειδικά όσον αφορά την Ελλάκτωρ, είναι δεδομένη η συμμετοχή της και στον διαγωνισμό για τον έλεγχο του δικτύου της ΕΥΔΑΠ, με το ίδιο σχήμα, καθώς ανώτατα στελέχη του ομίλου είχαν επί χρόνια την πρόθεση να αναλάβουν τη σχετική δραστηριότητα, αν κι εφόσον βρισκόταν προς παραχώρηση, θεωρώντας πως υπάρχουν περιθώρια για σημαντικές βελτιώσεις στον τρόπο διαχείρισης του δικτύου.
Σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια και τα λιμάνια, αναμένεται επίσης η συμμετοχή των κατασκευαστικών εταιρειών, πάντοτε σε συνεργασία με κάποιον ξένο εταίρο, δεδομένου ότι ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε για τις 17 Μαΐου και περιλαμβάνει συνολικά 20 περιφερειακά αεροδρόμια, χωρισμένα σε δύο ισόποσα πακέτα (από 10 αεροδρόμια έκαστο), προϋποθέτει ότι κάθε κοινοπραξία θα πρέπει να έχει λειτουργήσει τουλάχιστον ένα αεροδρόμιο την τελευταία διετία, έχοντας μάλιστα εξυπηρετήσει τουλάχιστον 6 εκατ. επιβάτες. Οσον αφορά τα λιμάνια, ο σχετικός σχεδιασμός δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, ωστόσο, φορείς της αγοράς εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι και στους διαγωνισμούς αυτούς, όταν κι εφόσον προκηρυχθούν, θα συμμετάσχουν τουλάχιστον οι δύο από τους τρεις μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.
.kathimerini.gr
8/5/13

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι νεκροί Έλληνες στα μακεδονικά χώματα σάς κοιτούν με οργή

«Παριστάνετε τα "καλά παιδιά" ελπίζοντας στη στήριξη του διεθνή παράγοντα για να παραμείνετε στην εξουσία», ήταν η κατηγορία πο...

Blog Widget by LinkWithin