Ερμηνευτική εγκύκλιο για την Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία προβλέπει την υποχρέωση αποδοχής πληρωμής με κάρτα (ΡΟS), εξέδωσε η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος αποσαφηνίζει τα εξής:
Από την υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS εξαιρούνται οι δικαιούχοι πληρωμής που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά σε άλλες επιχειρήσεις (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
Οι δικαιούχοι πληρωμής οφείλουν να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα, τα οποία έχουν εκδοθεί από τετραμερές σύστημα πληρωμής (VISA, MASTER CARD, MAESTRO, UNION PAY) και να συμβάλλονται υποχρεωτικά με νομίμως αδειοδοτημένους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών.
Ως τερματικό αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα προς εκπλήρωση της οριζόμενης υποχρέωσης νοούνται όλες οι διαθέσιμες συσκευές (πχ. ασύρματο και ενσύρματο τερματικό POS, mobile POS), μέθοδοι και εφαρμογές (πχ. Virtual POS) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποδοχή καρτών, τόσο με φυσική παρουσία κάρτας, όσο και χωρίς φυσική παρουσία κάρτας (πωλήσεις εξ' αποστάσεως).
Σημειώνεται ότι το διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση παραβάσεων ανέρχεται στα 1.500 ευρώ. Από την επιβολή του προστίμου, ωστόσο, απαλλάσσονται οι εξής υπόχρεοι:
δύνανται να αποδείξουν την αντικειμενική αδυναμία απόκτησης τερματικού αποδοχής καρτών επιδεικνύοντας στα ελεγκτικά όργανα την έγγραφη απόρριψη του αιτήματος χορήγησης από αδειοδοτημένο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών δεν έχουν παραλάβει τερματικό αποδοχής μέσων πληρωμών με κάρτα μετά την παρέλευση της προθεσμίας παρότι έχουν υποβάλει έγκαιρα αίτηση σε πιστωτικό ίδρυμα.
Στο μεταξύ, η Ολομέλεια των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων της Ελλάδας αποφάνθηκε ότι η εγκατάσταση και η τοποθέτηση POS, μετά και τη γνωμοδότηση 3/2017 της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, έχει προαιρετικό χαρακτήρα για τους δικηγόρους.
Η Ολομέλεια ερμηνεύοντας το νομοθετικό πλαίσιο για την εγκατάσταση και λειτουργία POS, αναφέρει ότι η σχετική κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) 45231/2017 στερείται εξουσιοδοτικού ερείσματος για τους δικηγόρους, οι οποίοι εκ του θεσμικού τους ρόλου είναι συλλειτουργοί της Δικαιοσύνης.
Ακόμα, η ολομέλεια των δικηγορικών συλλόγων σημειώνει ότι η τυχόν ενεργοποίηση και εκτέλεση της ΚΥΑ από τη διοίκηση, με την επιβολή προστίμου σε βάρος δικηγόρου που δεν εγκατέστησε POS, «είναι παράνομη» λόγω παραβίασης, όχι της γνωμοδότησης της Αρχής, αλλά «της ουσιαστικής νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων (άρθρο 4 παρ. 1 περ. α΄ ν. 2472/1997)», όπως σχετικώς κρισιολογήθηκε.
Κατά συνέπεια, η ολομέλεια κρίνει ότι στην περίπτωση που ο δικηγόρος δεν προβεί στην τοποθέτηση POS, και εξ αυτού του λόγου του επιβληθεί η προβλεπόμενη στην ισχύουσα ΚΥΑ κύρωση του προστίμου, έχει τη δικονομική δυνατότητα να ασκήσει τα νόμιμα ένδικα βοηθήματα.
elzoni.gr
28/7/17
Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος αποσαφηνίζει τα εξής:
Από την υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS εξαιρούνται οι δικαιούχοι πληρωμής που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά σε άλλες επιχειρήσεις (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
Οι δικαιούχοι πληρωμής οφείλουν να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα, τα οποία έχουν εκδοθεί από τετραμερές σύστημα πληρωμής (VISA, MASTER CARD, MAESTRO, UNION PAY) και να συμβάλλονται υποχρεωτικά με νομίμως αδειοδοτημένους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών.
Ως τερματικό αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα προς εκπλήρωση της οριζόμενης υποχρέωσης νοούνται όλες οι διαθέσιμες συσκευές (πχ. ασύρματο και ενσύρματο τερματικό POS, mobile POS), μέθοδοι και εφαρμογές (πχ. Virtual POS) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποδοχή καρτών, τόσο με φυσική παρουσία κάρτας, όσο και χωρίς φυσική παρουσία κάρτας (πωλήσεις εξ' αποστάσεως).
Σημειώνεται ότι το διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση παραβάσεων ανέρχεται στα 1.500 ευρώ. Από την επιβολή του προστίμου, ωστόσο, απαλλάσσονται οι εξής υπόχρεοι:
δύνανται να αποδείξουν την αντικειμενική αδυναμία απόκτησης τερματικού αποδοχής καρτών επιδεικνύοντας στα ελεγκτικά όργανα την έγγραφη απόρριψη του αιτήματος χορήγησης από αδειοδοτημένο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών δεν έχουν παραλάβει τερματικό αποδοχής μέσων πληρωμών με κάρτα μετά την παρέλευση της προθεσμίας παρότι έχουν υποβάλει έγκαιρα αίτηση σε πιστωτικό ίδρυμα.
Στο μεταξύ, η Ολομέλεια των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων της Ελλάδας αποφάνθηκε ότι η εγκατάσταση και η τοποθέτηση POS, μετά και τη γνωμοδότηση 3/2017 της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, έχει προαιρετικό χαρακτήρα για τους δικηγόρους.
Η Ολομέλεια ερμηνεύοντας το νομοθετικό πλαίσιο για την εγκατάσταση και λειτουργία POS, αναφέρει ότι η σχετική κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) 45231/2017 στερείται εξουσιοδοτικού ερείσματος για τους δικηγόρους, οι οποίοι εκ του θεσμικού τους ρόλου είναι συλλειτουργοί της Δικαιοσύνης.
Ακόμα, η ολομέλεια των δικηγορικών συλλόγων σημειώνει ότι η τυχόν ενεργοποίηση και εκτέλεση της ΚΥΑ από τη διοίκηση, με την επιβολή προστίμου σε βάρος δικηγόρου που δεν εγκατέστησε POS, «είναι παράνομη» λόγω παραβίασης, όχι της γνωμοδότησης της Αρχής, αλλά «της ουσιαστικής νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων (άρθρο 4 παρ. 1 περ. α΄ ν. 2472/1997)», όπως σχετικώς κρισιολογήθηκε.
Κατά συνέπεια, η ολομέλεια κρίνει ότι στην περίπτωση που ο δικηγόρος δεν προβεί στην τοποθέτηση POS, και εξ αυτού του λόγου του επιβληθεί η προβλεπόμενη στην ισχύουσα ΚΥΑ κύρωση του προστίμου, έχει τη δικονομική δυνατότητα να ασκήσει τα νόμιμα ένδικα βοηθήματα.
elzoni.gr
28/7/17
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου