Θετική φαίνεται να είναι η εξέλιξη της παρέμβασης του Νίκου Χρυσόγελου, ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, που κατέθεσε γραπτή ερώτηση σχετικά με τα ημιτελή έργα οδοποιίας στην κοιλάδα των Τεμπών.
Πρόκειται για δύο σήραγγες στην κοιλάδα των Τεμπών και μία στην περιοχή του Πλαταμώνα. Τα έργα αυτά έχουν ολοκληρωθεί κατά περίπου 70%, αλλά παραμένουν ημιτελή εδώ και 2 χρόνια. Υπάρχουν, όμως, μια σειρά ανοιχτές πληγές, όπως εκσκαφές, τεράστιοι σωροί υλικών εκσκαφής που θα χρησιμοποιούνταν στην εξέλιξη του έργου, σήραγγες χωρίς ολοκληρωμένη επένδυση και φρεάτια εξαερισμού. Έτσι, προκαλούνται σοβαρότατοι κίνδυνοι για το περιβάλλον στην ιδιαίτερα ευαίσθητη και με διεθνή σημασία τοποθεσία της κοιλάδας των Τεμπών και των πλαγιών του Ολύμπου. Επίσης, λόγω της μη ολοκλήρωσης της εσωτερικής επένδυσης των σηράγγων υπάρχει κίνδυνος εισροής υδάτων κατά τη χειμερινή περίοδο, που μπορεί να προκαλέσει κατάρρευση. Επιπλέον, η συνεχιζόμενη χρήση της παλαιάς εθνικής οδού μέσα στην κοιλάδα των Τεμπών από όλα τα οχήματα και κυρίως τα βαρέα, παρατείνει τους κινδύνους κατολισθήσεων με απρόβλεπτες συνέπειες για την οδική ασφάλεια. Ο βασικός λόγος της διακοπής των έργων ήταν η παύση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες, από τον Οκτώβριο του 2010, καθώς αυτές θεώρησαν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο.
Όπως, όμως, προκύπτει από την απάντηση του Επιτρόπου στη σχετική ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου για εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο, η Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με τις ελληνικές αρχές και υποστηρίζει τις συζητήσεις για την εύρεση μιας βιώσιμης λύσης μεταξύ των ελληνικών αρχών και των παραχωρησιούχων που αντιμετωπίζουν επί του παρόντος προβλήματα. Οι τρεις συγκεκριμένες σήραγγες αποτελούν μέρος του έργου «Συμφωνία παραχώρησης για τη μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία-συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Μαλλιακός-Κλειδί».
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Είναι επιτακτική ανάγκη να δώσουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και τις συνδυασμένες μεταφορές. Η Ελλάδα έχει ήδη το αραιότερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, τρεις φορές κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ενώ την ίδια στιγμή διαθέτει δίκτυο 2.500 χιλιομέτρων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, ολοκληρωμένων ή υπό κατασκευή, ένα δίκτυο πυκνότερο από αυτό της Γαλλίας ή της Βρετανίας.Τη στιγμή που πολλοί από αυτούς αποδεικνύονται οικονομικά μη βιώσιμοι και η χρήση του ΙΧ γίνεται πλέον πραγματικά δυσβάστακτη, η μονόπλευρη έμφαση στους αυτοκινητοδρόμους αποτελεί αδιέξοδη πολιτική μεταφορών. Διέξοδο δεν αποτελεί, όμως, ούτε η εγκατάλειψη ημιτελών έργων οδοποιίας και μάλιστα σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές, ούτε η επ’ άπειρον επιβάρυνση της κοιλάδας των Τεμπών με όλη την οδική κυκλοφορία του βασικότερου άξονα της χώρας. Κατά συνέπεια η μεσολάβηση της Κομισιόν για λύση στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο των 3 ημιτελών σηράγγων στην κοιλάδα των Τεμπών και στην περιοχή του Πλαταμώνα, καθώς και των απαραίτητων συνοδών έργων αποκατάστασης του περιβάλλοντος, αποτελεί μια θετική εξέλιξη».
(Ακολουθεί η ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου και η απάντηση του Επιτρόπου Hahn)
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-010582/2012 προς την Επιτροπή Nikos Chrysogelos (Verts/ALE).
Θέμα: «Συνέπειες από ημιτελή έργα οδοποιίας στην κοιλάδα των Τεμπών»
Από το Μάρτιο του 2008, εκτελούνται έργα οδοποιίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας που περιλαμβάνουν την κατασκευή 3 μεγάλων σηράγγων. Οι δύο εξ αυτών, μήκους 1,9 χλμ. και 6,0 χλμ. κατασκευάζονται επί του όρους Κίσσαβος, στις παρυφές της κοιλάδας των Τεμπών και η τρίτη, μήκους 2,8 χλμ. επί του όρους Όλυμπος, στην περιοχή Πλαταμώνα – Ν. Παντελεήμονα. Τα έργα αυτά έχουν ολοκληρωθεί κατά περίπου 70%, αλλά παραμένουν ημιτελή εδώ και 2 χρόνια. Υπάρχουν όμως μια σειρά ανοιχτές πληγές, όπως εκσκαφές, τεράστιοι σωροί υλικών εκσκαφής που θα χρησιμοποιούνταν στην εξέλιξη του έργου, σήραγγες χωρίς ολοκληρωμένη επένδυση και φρεάτια εξαερισμού. Έτσι, προκαλούνται σοβαρότατοι κίνδυνοι για το περιβάλλον στην ιδιαίτερα ευαίσθητη και με διεθνή σημασία τοποθεσία της κοιλάδας των Τεμπών και των πλαγιών του Ολύμπου. Σημειώνεται ότι οι δύο πρώτες σήραγγες διέρχονται μέσα από περιοχή NATURA 2000 (GR 1420005), SCI & SPA [1] που αποτελεί και Αισθητικό Δάσος και Χώρο ιδιαίτερης Φυσικής Ομορφιάς, ενώ η χάραξη όπου βρίσκεται η τρίτη σήραγγα, διέρχεται μέσα από το Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους «Πλαταμώνας» (ΑΤ 4011043).
Επίσης, λόγω της μη ολοκλήρωσης της εσωτερικής επένδυσης των σηράγγων υπάρχει κίνδυνος εισροής υδάτων κατά τη χειμερινή περίοδο, που μπορεί να προκαλέσει κατάρρευση. Επιπλέον, η συνεχιζόμενη χρήση της παλαιάς εθνικής οδού μέσα στην κοιλάδα των Τεμπών από όλα τα οχήματα και κυρίως τα βαρέα, παρατείνει τους κινδύνους κατολισθήσεων με απρόβλεπτες συνέπειες για την οδική ασφάλεια. Η ανάδοχος εταιρεία, «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», επισημαίνει ότι οι εργασίες σταμάτησαν εξαιτίας της παύσης της χρηματοδότησης από τις τράπεζες, από τον Οκτώβριο του 2010, καθώς θεωρούν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο [2].
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Σκοπεύει να ζητήσει ενημέρωση από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πορεία των έργων;
2. Προτίθεται να συνεργαστεί με τις ελληνικές αρχές και την ΕΤΕπ [3] για τη διαμόρφωση μιας λύσης στο πρόβλημα χρηματοδότησης, με δεδομένες τις περιορισμένες δυνατότητες των ελληνικών τραπεζών, με στόχο να ολοκληρωθούν άμεσα τα έργα που επηρεάζουν το ευαίσθητο περιβάλλον της περιοχής και να αποκατασταθεί η περιβαλλοντική ζημιά;
Πρόκειται για δύο σήραγγες στην κοιλάδα των Τεμπών και μία στην περιοχή του Πλαταμώνα. Τα έργα αυτά έχουν ολοκληρωθεί κατά περίπου 70%, αλλά παραμένουν ημιτελή εδώ και 2 χρόνια. Υπάρχουν, όμως, μια σειρά ανοιχτές πληγές, όπως εκσκαφές, τεράστιοι σωροί υλικών εκσκαφής που θα χρησιμοποιούνταν στην εξέλιξη του έργου, σήραγγες χωρίς ολοκληρωμένη επένδυση και φρεάτια εξαερισμού. Έτσι, προκαλούνται σοβαρότατοι κίνδυνοι για το περιβάλλον στην ιδιαίτερα ευαίσθητη και με διεθνή σημασία τοποθεσία της κοιλάδας των Τεμπών και των πλαγιών του Ολύμπου. Επίσης, λόγω της μη ολοκλήρωσης της εσωτερικής επένδυσης των σηράγγων υπάρχει κίνδυνος εισροής υδάτων κατά τη χειμερινή περίοδο, που μπορεί να προκαλέσει κατάρρευση. Επιπλέον, η συνεχιζόμενη χρήση της παλαιάς εθνικής οδού μέσα στην κοιλάδα των Τεμπών από όλα τα οχήματα και κυρίως τα βαρέα, παρατείνει τους κινδύνους κατολισθήσεων με απρόβλεπτες συνέπειες για την οδική ασφάλεια. Ο βασικός λόγος της διακοπής των έργων ήταν η παύση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες, από τον Οκτώβριο του 2010, καθώς αυτές θεώρησαν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο.
Όπως, όμως, προκύπτει από την απάντηση του Επιτρόπου στη σχετική ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου για εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο, η Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με τις ελληνικές αρχές και υποστηρίζει τις συζητήσεις για την εύρεση μιας βιώσιμης λύσης μεταξύ των ελληνικών αρχών και των παραχωρησιούχων που αντιμετωπίζουν επί του παρόντος προβλήματα. Οι τρεις συγκεκριμένες σήραγγες αποτελούν μέρος του έργου «Συμφωνία παραχώρησης για τη μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία-συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Μαλλιακός-Κλειδί».
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Είναι επιτακτική ανάγκη να δώσουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και τις συνδυασμένες μεταφορές. Η Ελλάδα έχει ήδη το αραιότερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, τρεις φορές κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ενώ την ίδια στιγμή διαθέτει δίκτυο 2.500 χιλιομέτρων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, ολοκληρωμένων ή υπό κατασκευή, ένα δίκτυο πυκνότερο από αυτό της Γαλλίας ή της Βρετανίας.Τη στιγμή που πολλοί από αυτούς αποδεικνύονται οικονομικά μη βιώσιμοι και η χρήση του ΙΧ γίνεται πλέον πραγματικά δυσβάστακτη, η μονόπλευρη έμφαση στους αυτοκινητοδρόμους αποτελεί αδιέξοδη πολιτική μεταφορών. Διέξοδο δεν αποτελεί, όμως, ούτε η εγκατάλειψη ημιτελών έργων οδοποιίας και μάλιστα σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές, ούτε η επ’ άπειρον επιβάρυνση της κοιλάδας των Τεμπών με όλη την οδική κυκλοφορία του βασικότερου άξονα της χώρας. Κατά συνέπεια η μεσολάβηση της Κομισιόν για λύση στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο των 3 ημιτελών σηράγγων στην κοιλάδα των Τεμπών και στην περιοχή του Πλαταμώνα, καθώς και των απαραίτητων συνοδών έργων αποκατάστασης του περιβάλλοντος, αποτελεί μια θετική εξέλιξη».
(Ακολουθεί η ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου και η απάντηση του Επιτρόπου Hahn)
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-010582/2012 προς την Επιτροπή Nikos Chrysogelos (Verts/ALE).
Θέμα: «Συνέπειες από ημιτελή έργα οδοποιίας στην κοιλάδα των Τεμπών»
Από το Μάρτιο του 2008, εκτελούνται έργα οδοποιίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας που περιλαμβάνουν την κατασκευή 3 μεγάλων σηράγγων. Οι δύο εξ αυτών, μήκους 1,9 χλμ. και 6,0 χλμ. κατασκευάζονται επί του όρους Κίσσαβος, στις παρυφές της κοιλάδας των Τεμπών και η τρίτη, μήκους 2,8 χλμ. επί του όρους Όλυμπος, στην περιοχή Πλαταμώνα – Ν. Παντελεήμονα. Τα έργα αυτά έχουν ολοκληρωθεί κατά περίπου 70%, αλλά παραμένουν ημιτελή εδώ και 2 χρόνια. Υπάρχουν όμως μια σειρά ανοιχτές πληγές, όπως εκσκαφές, τεράστιοι σωροί υλικών εκσκαφής που θα χρησιμοποιούνταν στην εξέλιξη του έργου, σήραγγες χωρίς ολοκληρωμένη επένδυση και φρεάτια εξαερισμού. Έτσι, προκαλούνται σοβαρότατοι κίνδυνοι για το περιβάλλον στην ιδιαίτερα ευαίσθητη και με διεθνή σημασία τοποθεσία της κοιλάδας των Τεμπών και των πλαγιών του Ολύμπου. Σημειώνεται ότι οι δύο πρώτες σήραγγες διέρχονται μέσα από περιοχή NATURA 2000 (GR 1420005), SCI & SPA [1] που αποτελεί και Αισθητικό Δάσος και Χώρο ιδιαίτερης Φυσικής Ομορφιάς, ενώ η χάραξη όπου βρίσκεται η τρίτη σήραγγα, διέρχεται μέσα από το Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους «Πλαταμώνας» (ΑΤ 4011043).
Επίσης, λόγω της μη ολοκλήρωσης της εσωτερικής επένδυσης των σηράγγων υπάρχει κίνδυνος εισροής υδάτων κατά τη χειμερινή περίοδο, που μπορεί να προκαλέσει κατάρρευση. Επιπλέον, η συνεχιζόμενη χρήση της παλαιάς εθνικής οδού μέσα στην κοιλάδα των Τεμπών από όλα τα οχήματα και κυρίως τα βαρέα, παρατείνει τους κινδύνους κατολισθήσεων με απρόβλεπτες συνέπειες για την οδική ασφάλεια. Η ανάδοχος εταιρεία, «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», επισημαίνει ότι οι εργασίες σταμάτησαν εξαιτίας της παύσης της χρηματοδότησης από τις τράπεζες, από τον Οκτώβριο του 2010, καθώς θεωρούν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο [2].
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Σκοπεύει να ζητήσει ενημέρωση από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πορεία των έργων;
2. Προτίθεται να συνεργαστεί με τις ελληνικές αρχές και την ΕΤΕπ [3] για τη διαμόρφωση μιας λύσης στο πρόβλημα χρηματοδότησης, με δεδομένες τις περιορισμένες δυνατότητες των ελληνικών τραπεζών, με στόχο να ολοκληρωθούν άμεσα τα έργα που επηρεάζουν το ευαίσθητο περιβάλλον της περιοχής και να αποκατασταθεί η περιβαλλοντική ζημιά;
____________________________________________
[2] SOS για την Κοιλάδα των Τεμπών, Καθημερινή, 16.10.2012
[3] ΕΤΕπ: Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
Απάντηση του κ. Hahn εξ ονόματος της Επιτροπής
Η Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με τις ελληνικές αρχές σχετικά με την εξέλιξη της κατασκευής των εν λόγω έργων. Οι τρεις σήραγγες αποτελούν μέρος του έργου «Συμφωνία παραχώρησης για τη μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία-συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Μαλλιακός-Κλειδί». Το έργο αυτό ξεκίνησε την περίοδο 2000-2006 και συνεχίστηκε κατά τη διάρκεια της περιόδου 2007-2013.
Η τρέχουσα οικονομική κατάσταση οδήγησε μερικές δανειοδοτικές τράπεζες στη διακοπή της χρηματοδότησης του έργου, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την προσωρινή διακοπή της κατασκευής των τεσσάρων από τις πέντε παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα.
Η Επιτροπή υποστηρίζει τις συζητήσεις για την εύρεση μιας βιώσιμης λύσης μεταξύ των ελληνικών αρχών και των παραχωρησιούχων και για τις τέσσερις παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, οι οποίες αντιμετωπίζουν επί του παρόντος προβλήματα. Η ολοκλήρωση αυτών των εμβληματικών έργων, σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα μειώσει τη διάρκεια του ταξιδιού και θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια, προστατεύοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον και ενισχύοντας την ελληνική οικονομία. Το ποσοστό της συγχρηματοδότησης της ΕΕ θα αποφασιστεί όταν θα ληφθούν οι επίσημες αιτήσεις για τη συγχρηματοδότηση αυτών των έργων.
29/01/13
--
-
ΣΧΕΤΙΚΑ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου