Τα μεγάλα αστικά κέντρα επηρεάζουν τη θερμοκρασία των γύρω περιοχών - Όσο αυξάνεται η ρύπανση της ατμόσφαιρας τόσο μεγαλώνει η δυσαρέσκεια και η δυστυχία των πολιτών και όσο πιο δυστυχείς νιώθουν οι άνθρωποι μιας περιοχής τόσο περισσότερο αυξάνεται η ρύπανση του αέρα
ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ τονίζουν ότι τα κλιματολογικά μοντέλα πρέπει να προσαρμοστούν, ώστε να συμπεριλάβουν την επίπτωση των πόλεων
Ακόμα κι αν κανείς ζει χαμένος κάπου στην ερημιά, σε απόσταση άνω των 1.600 χιλιομέτρων από την κοντινότερη μεγάλη πόλη, η τελευταία είναι σε θέση να επηρεάζει τις θερμοκρασίες και τον καιρό έως την περιοχή του… ερημίτη. Μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα δείχνει το βαθμό που οι ανθρώπινες δραστηριότητες στα μεγάλα αστικά κέντρα επιδρούν κλιματικά σε μια εντυπωσιακά μεγάλη ακτίνα στο ευρύτερο περιβάλλον.
Μεταβολή αεροχειμάρρων
Η θερμότητα που «γεννούν» οι ανθρώπινες δραστηριότητες των μητροπολιτικών κέντρων του βορείου ημισφαιρίου, μεταβάλλουν τους αεροχείμαρρους («τζετ στριμ») και άλλα μείζονα ατμοσφαιρικά συστήματα, με συνέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις, που είναι και οι περισσότερες, να αυξάνεται η θερμοκρασία, ενώ αντίθετα σε άλλες να πέφτει. Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο και της Φλόριντα, του Εθνικού Κέντρου Ατμοσφαιρικών Ερευνών των ΗΠΑ και του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα κλιματικής αλλαγής "Nature Climate Change", αναφέρουν ότι μέσα στον χειμώνα οι θερμοκρασίες ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές της Βόρειας Αμερικής και της Βόρειας Ασίας μπορεί να αυξηθούν έως ένα βαθμό Κελσίου λόγω της επιπλέον θερμότητας που παράγεται από τα κτίρια, τα αυτοκίνητα και άλλες πηγές των πόλεων.
Λειτουργούν και αντίστροφα
Από την άλλη, οι αλλαγές στην κυκλοφορία των ρευμάτων του αέρα στην ατμόσφαιρα, λόγω της αστικής θερμότητας, μειώνουν τη θερμοκρασία σε περιοχές της Ευρώπης έως ένα βαθμό Κελσίου, ιδίως τους μήνες του φθινοπώρου. Αυτές οι αντικρουόμενες θερμοκρασιακές μεταβολές αλληλοεξουδετερώνονται, με αποτέλεσμα να υπάρχει τελικά σχεδόν μηδαμινή επίδραση στη μέση παγκόσμια θερμοκρασία, μόλις κατά 0,01 βαθμό Κελσίου.
Έτσι, ενώ για τον πλανήτη συνολικά δεν υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη επίπτωση από την έκλυση της αστικής θερμότητας, σε περιφερειακό και σε τοπικό επίπεδο τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η θερμότητα που εκπέμπουν τα αστικά κέντρα, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορεί να εξηγήσει γιατί σε μερικές περιοχές ο χειμώνας είναι πιο ζεστός από ό,τι προβλέπουν τα κλιματολογικά μοντέλα. Οι Αμερικανοί επιστήμονες τονίζουν ότι αυτά τα μοντέλα πρέπει να προσαρμοστούν κατάλληλα, ώστε να συμπεριλάβουν την καθόλου αμελητέα επίπτωση των πόλεων στο κλίμα.
Επηρεάζει την ατμόσφαιρα
«Η καύση των ορυκτών καυσίμων (στις πόλεις) όχι μόνο εκπέμπει αέρια του θερμοκηπίου, αλλά επίσης άμεσα επιδρά στις θερμοκρασίες, εξαιτίας της θερμότητας που διαφεύγει από πηγές όπως τα κτίρια και τα αυτοκίνητα. Αν και ένα μεγάλο μέρος αυτής της θερμότητας συγκεντρώνεται στις ίδιες τις μεγάλες πόλεις, μπορεί επίσης να αλλάξει την κυκλοφορία στην ατμόσφαιρα, με συνέπεια να αυξάνονται ή να μειώνονται οι θερμοκρασίες σε μεγάλες αποστάσεις», δήλωσε ο ερευνητής Αϊχούε Χου.
Η «αστική θερμική νησίδα»
Οι ερευνητές διευκρίνισαν ότι αυτή η αποβολή αστικής θερμότητας είναι διαφορετικό φαινόμενο από τη λεγόμενη «αστική θερμική νησίδα». Στην τελευταία περίπτωση, η παραγόμενη θερμότητα στις πόλεις έχει να κάνει με τη θερμότητα που κατακρατούν και στη συνέχεια ακτινοβολούν ξανά στην ατμόσφαιρα κυρίως τα πεζοδρόμια και τα κτίρια, ενώ στην πρώτη περίπτωση πρόκειται για τη θερμότητα που παράγεται άμεσα από τις μετακινήσεις των οχημάτων μέσα στις πόλεις, από τον κλιματισμό των κτιρίων και από άλλες ανθρωπογενείς δραστηριότητες.
Οι ερευνητές, με τη βοήθεια υπολογιστικών μοντέλων, βρήκαν ότι η θερμική ενέργεια που διαχέεται συλλογικά στην ατμόσφαιρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα του βορείου ημισφαιρίου, επηρεάζει -κυρίως μέσω της μεταβολής των ρευμάτων του αέρα- την ατμόσφαιρα και το κλίμα χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την περιοχή όπου έχει λάβει χώρα η ενεργειακή κατανάλωση. Η αστική αυτή θερμότητα έρχεται να προστεθεί στη φυσική θερμότητα που διαχέεται στην ατμόσφαιρα και η οποία προέρχεται κυρίως από τον Ήλιο. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, στην ουσία αναδιανέμουν στην ατμόσφαιρα μια ενέργεια που είχε μείνει για πολλούς χιλιάδες αιώνες «κλειδωμένη» στα βάθη της Γης με τη μορφή των ορυκτών καυσίμων (πετρελαίου, άνθρακα κ.ά.).
Οι πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ συμβαίνει να βρίσκονται κάτω ακριβώς από την πορεία των σημαντικών αεροχειμάρρων, με αποτέλεσμα η επιπλέον θερμική ενέργεια που εκλύουν και ανεβαίνει προς τα πάνω, να διαταράσσει την ατμοσφαιρική κυκλοφορία. Η τελική συνέπεια είναι οι μεταβολές των θερμοκρασιών ακόμα και σε απομακρυσμένα και αραιοκατοικημένα μέρη του πλανήτη.
Συσχετισμός ρύπανσης-δυστυχίας
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, άλλη έρευνα, καναδική, κατέδειξε πως η ρύπανση του αέρα και η ανθρώπινη δυστυχία μπορεί να φαίνονται άσχετα πράγματα μεταξύ τους, στην πραγματικότητα όμως βρίσκονται σε άμεση αλληλεπίδραση. Η μελέτη, που ανέλυσε στοιχεία από 14 ευρωπαϊκές χώρες, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσο αυξάνεται η ρύπανση της ατμόσφαιρας τόσο μεγαλώνει η δυσαρέσκεια και η δυστυχία των πολιτών. Ενώ ισχύει και το αντίστροφο, δηλαδή όσο πιο δυστυχείς νιώθουν οι άνθρωποι μιας χώρας ή περιοχής, τόσο περισσότερο αυξάνεται η ρύπανση του αέρα.
Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Τρεντ στο Οντάριο, με επικεφαλής τους καθηγητές Οικονομικών Μπάιρον Λιου και Μακ Άρβιν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό για θέματα «πράσινης» οικονομίας «International Journal of Green Economics», ανέλυσαν τα στοιχεία για την ανά κεφαλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα, που θεωρείται αντιπροσωπευτική για το γενικότερο επίπεδο ρύπανσης του αέρα σε μια χώρα, καθώς πηγάζει από την καύση των ορυκτών καυσίμων. Μετά συσχέτισαν αυτά τα στοιχεία με το επίπεδο ευτυχίας των πολιτών, όπως αυτό προκύπτει από τις σχετικές έρευνες της κοινής γνώμης με ερωτηματολόγια.
Οι χώρες που μελετήθηκαν ήταν: Ελλάδα, Βέλγιο, Βρετανία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ισπανία και Ρωσία. Η μελέτη έδειξε την ύπαρξη σχέσης ανάμεσα στη ρύπανση και στην ψυχική διάθεση των πολιτών, αν και δεν εξηγεί μέσω ποιου μηχανισμού προκύπτει αυτή η αλληλεπίδραση.
Καθαρός αέρας ίσον ευτυχία
Οι ερευνητές πάντως επισημαίνουν ότι η λήψη μέτρων από τις αρμόδιες δημόσιες Αρχές, ώστε να μειωθεί η ρύπανση, αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις γενικότερα στην ψυχική διάθεση και στην ικανοποίηση των ανθρώπων. «Ο καθαρότερος αέρας θα ανυψώσει το επίπεδο ευτυχίας των πολιτών στην Ευρώπη και, όπως υποψιαζόμαστε και στις άλλες χώρες του κόσμου», ανέφεραν οι Καναδοί ερευνητές.
Από την άλλη, όπως επισημαίνουν, η λήψη μέτρων από τις κυβερνήσεις, τα οποία θα βελτιώνουν την καθημερινή ζωή και ικανοποίηση των πολιτών, μπορούν, με τη σειρά τους, να οδηγήσουν στη μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Ως τέτοια μέτρα ενδεικτικά αναφέρουν την παροχή καλύτερης ποιότητας υπηρεσιών υγείας και εκπαίδευσης, την ύπαρξη «διχτυών» κοινωνικής ασφάλειας κατά της φτώχιας, τη μείωση του εργασιακού στρες και των εισοδηματικών ανισοτήτων, την ύπαρξη ίσων ευκαιριών για όλους, τη μείωση της διαφθοράς, την καλύτερη ποιότητα διακυβέρνησης, την πιο αποτελεσματική προώθηση της ισότητας των δύο φύλων και της γενικότερης κοινωνικής ανεκτικότητας, καθώς και τη διεύρυνση των οικονομικών και πολιτικών ελευθεριών.
.sigmalive.com/simerini
3/2/13
--
-
ΣΧΕΤΙΚΑ:
ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ τονίζουν ότι τα κλιματολογικά μοντέλα πρέπει να προσαρμοστούν, ώστε να συμπεριλάβουν την επίπτωση των πόλεων
Ακόμα κι αν κανείς ζει χαμένος κάπου στην ερημιά, σε απόσταση άνω των 1.600 χιλιομέτρων από την κοντινότερη μεγάλη πόλη, η τελευταία είναι σε θέση να επηρεάζει τις θερμοκρασίες και τον καιρό έως την περιοχή του… ερημίτη. Μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα δείχνει το βαθμό που οι ανθρώπινες δραστηριότητες στα μεγάλα αστικά κέντρα επιδρούν κλιματικά σε μια εντυπωσιακά μεγάλη ακτίνα στο ευρύτερο περιβάλλον.
Μεταβολή αεροχειμάρρων
Η θερμότητα που «γεννούν» οι ανθρώπινες δραστηριότητες των μητροπολιτικών κέντρων του βορείου ημισφαιρίου, μεταβάλλουν τους αεροχείμαρρους («τζετ στριμ») και άλλα μείζονα ατμοσφαιρικά συστήματα, με συνέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις, που είναι και οι περισσότερες, να αυξάνεται η θερμοκρασία, ενώ αντίθετα σε άλλες να πέφτει. Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο και της Φλόριντα, του Εθνικού Κέντρου Ατμοσφαιρικών Ερευνών των ΗΠΑ και του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα κλιματικής αλλαγής "Nature Climate Change", αναφέρουν ότι μέσα στον χειμώνα οι θερμοκρασίες ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές της Βόρειας Αμερικής και της Βόρειας Ασίας μπορεί να αυξηθούν έως ένα βαθμό Κελσίου λόγω της επιπλέον θερμότητας που παράγεται από τα κτίρια, τα αυτοκίνητα και άλλες πηγές των πόλεων.
Λειτουργούν και αντίστροφα
Από την άλλη, οι αλλαγές στην κυκλοφορία των ρευμάτων του αέρα στην ατμόσφαιρα, λόγω της αστικής θερμότητας, μειώνουν τη θερμοκρασία σε περιοχές της Ευρώπης έως ένα βαθμό Κελσίου, ιδίως τους μήνες του φθινοπώρου. Αυτές οι αντικρουόμενες θερμοκρασιακές μεταβολές αλληλοεξουδετερώνονται, με αποτέλεσμα να υπάρχει τελικά σχεδόν μηδαμινή επίδραση στη μέση παγκόσμια θερμοκρασία, μόλις κατά 0,01 βαθμό Κελσίου.
Έτσι, ενώ για τον πλανήτη συνολικά δεν υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη επίπτωση από την έκλυση της αστικής θερμότητας, σε περιφερειακό και σε τοπικό επίπεδο τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η θερμότητα που εκπέμπουν τα αστικά κέντρα, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορεί να εξηγήσει γιατί σε μερικές περιοχές ο χειμώνας είναι πιο ζεστός από ό,τι προβλέπουν τα κλιματολογικά μοντέλα. Οι Αμερικανοί επιστήμονες τονίζουν ότι αυτά τα μοντέλα πρέπει να προσαρμοστούν κατάλληλα, ώστε να συμπεριλάβουν την καθόλου αμελητέα επίπτωση των πόλεων στο κλίμα.
Επηρεάζει την ατμόσφαιρα
«Η καύση των ορυκτών καυσίμων (στις πόλεις) όχι μόνο εκπέμπει αέρια του θερμοκηπίου, αλλά επίσης άμεσα επιδρά στις θερμοκρασίες, εξαιτίας της θερμότητας που διαφεύγει από πηγές όπως τα κτίρια και τα αυτοκίνητα. Αν και ένα μεγάλο μέρος αυτής της θερμότητας συγκεντρώνεται στις ίδιες τις μεγάλες πόλεις, μπορεί επίσης να αλλάξει την κυκλοφορία στην ατμόσφαιρα, με συνέπεια να αυξάνονται ή να μειώνονται οι θερμοκρασίες σε μεγάλες αποστάσεις», δήλωσε ο ερευνητής Αϊχούε Χου.
Η «αστική θερμική νησίδα»
Οι ερευνητές διευκρίνισαν ότι αυτή η αποβολή αστικής θερμότητας είναι διαφορετικό φαινόμενο από τη λεγόμενη «αστική θερμική νησίδα». Στην τελευταία περίπτωση, η παραγόμενη θερμότητα στις πόλεις έχει να κάνει με τη θερμότητα που κατακρατούν και στη συνέχεια ακτινοβολούν ξανά στην ατμόσφαιρα κυρίως τα πεζοδρόμια και τα κτίρια, ενώ στην πρώτη περίπτωση πρόκειται για τη θερμότητα που παράγεται άμεσα από τις μετακινήσεις των οχημάτων μέσα στις πόλεις, από τον κλιματισμό των κτιρίων και από άλλες ανθρωπογενείς δραστηριότητες.
Οι ερευνητές, με τη βοήθεια υπολογιστικών μοντέλων, βρήκαν ότι η θερμική ενέργεια που διαχέεται συλλογικά στην ατμόσφαιρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα του βορείου ημισφαιρίου, επηρεάζει -κυρίως μέσω της μεταβολής των ρευμάτων του αέρα- την ατμόσφαιρα και το κλίμα χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την περιοχή όπου έχει λάβει χώρα η ενεργειακή κατανάλωση. Η αστική αυτή θερμότητα έρχεται να προστεθεί στη φυσική θερμότητα που διαχέεται στην ατμόσφαιρα και η οποία προέρχεται κυρίως από τον Ήλιο. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, στην ουσία αναδιανέμουν στην ατμόσφαιρα μια ενέργεια που είχε μείνει για πολλούς χιλιάδες αιώνες «κλειδωμένη» στα βάθη της Γης με τη μορφή των ορυκτών καυσίμων (πετρελαίου, άνθρακα κ.ά.).
Οι πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ συμβαίνει να βρίσκονται κάτω ακριβώς από την πορεία των σημαντικών αεροχειμάρρων, με αποτέλεσμα η επιπλέον θερμική ενέργεια που εκλύουν και ανεβαίνει προς τα πάνω, να διαταράσσει την ατμοσφαιρική κυκλοφορία. Η τελική συνέπεια είναι οι μεταβολές των θερμοκρασιών ακόμα και σε απομακρυσμένα και αραιοκατοικημένα μέρη του πλανήτη.
Συσχετισμός ρύπανσης-δυστυχίας
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, άλλη έρευνα, καναδική, κατέδειξε πως η ρύπανση του αέρα και η ανθρώπινη δυστυχία μπορεί να φαίνονται άσχετα πράγματα μεταξύ τους, στην πραγματικότητα όμως βρίσκονται σε άμεση αλληλεπίδραση. Η μελέτη, που ανέλυσε στοιχεία από 14 ευρωπαϊκές χώρες, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσο αυξάνεται η ρύπανση της ατμόσφαιρας τόσο μεγαλώνει η δυσαρέσκεια και η δυστυχία των πολιτών. Ενώ ισχύει και το αντίστροφο, δηλαδή όσο πιο δυστυχείς νιώθουν οι άνθρωποι μιας χώρας ή περιοχής, τόσο περισσότερο αυξάνεται η ρύπανση του αέρα.
Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Τρεντ στο Οντάριο, με επικεφαλής τους καθηγητές Οικονομικών Μπάιρον Λιου και Μακ Άρβιν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό για θέματα «πράσινης» οικονομίας «International Journal of Green Economics», ανέλυσαν τα στοιχεία για την ανά κεφαλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα, που θεωρείται αντιπροσωπευτική για το γενικότερο επίπεδο ρύπανσης του αέρα σε μια χώρα, καθώς πηγάζει από την καύση των ορυκτών καυσίμων. Μετά συσχέτισαν αυτά τα στοιχεία με το επίπεδο ευτυχίας των πολιτών, όπως αυτό προκύπτει από τις σχετικές έρευνες της κοινής γνώμης με ερωτηματολόγια.
Οι χώρες που μελετήθηκαν ήταν: Ελλάδα, Βέλγιο, Βρετανία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ισπανία και Ρωσία. Η μελέτη έδειξε την ύπαρξη σχέσης ανάμεσα στη ρύπανση και στην ψυχική διάθεση των πολιτών, αν και δεν εξηγεί μέσω ποιου μηχανισμού προκύπτει αυτή η αλληλεπίδραση.
Καθαρός αέρας ίσον ευτυχία
Οι ερευνητές πάντως επισημαίνουν ότι η λήψη μέτρων από τις αρμόδιες δημόσιες Αρχές, ώστε να μειωθεί η ρύπανση, αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις γενικότερα στην ψυχική διάθεση και στην ικανοποίηση των ανθρώπων. «Ο καθαρότερος αέρας θα ανυψώσει το επίπεδο ευτυχίας των πολιτών στην Ευρώπη και, όπως υποψιαζόμαστε και στις άλλες χώρες του κόσμου», ανέφεραν οι Καναδοί ερευνητές.
Από την άλλη, όπως επισημαίνουν, η λήψη μέτρων από τις κυβερνήσεις, τα οποία θα βελτιώνουν την καθημερινή ζωή και ικανοποίηση των πολιτών, μπορούν, με τη σειρά τους, να οδηγήσουν στη μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Ως τέτοια μέτρα ενδεικτικά αναφέρουν την παροχή καλύτερης ποιότητας υπηρεσιών υγείας και εκπαίδευσης, την ύπαρξη «διχτυών» κοινωνικής ασφάλειας κατά της φτώχιας, τη μείωση του εργασιακού στρες και των εισοδηματικών ανισοτήτων, την ύπαρξη ίσων ευκαιριών για όλους, τη μείωση της διαφθοράς, την καλύτερη ποιότητα διακυβέρνησης, την πιο αποτελεσματική προώθηση της ισότητας των δύο φύλων και της γενικότερης κοινωνικής ανεκτικότητας, καθώς και τη διεύρυνση των οικονομικών και πολιτικών ελευθεριών.
.sigmalive.com/simerini
3/2/13
--
-
ΣΧΕΤΙΚΑ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου